موجودی ۵۰ هزار ساله در غاری عجیب در مکزیک کشف شد

موجودی با قدمت 50 هزار ساله در غاز کشف شد

(Mike Spilde via AP)

زیست شناسان در غاری بسیار زیبا در مکزیک که شهر پریان و جهنم نامیده‌‌‏ می‌‌‏شود، موفق به کشف موجودی در کریستال شدند که پیش بینی می‌‌‏شود، قدمتی ۵۰ هزار ساله دارد.

« پنه لویه بوستون »، رئیس موسسه اختر زیست شناسی ناسا، در کنفرانسی در شهر بوستون امریکا از یک ابر زندگی صحبت کرد و گفت :« میکروبی عجیب و ناشناخته و باستانی در غار یافت شده است که قادر به زندگی در مواد معدنی همچون آهن و منگنز است. » او در حال یافتن نمونه‌‌‏ای دیگری از این میکروب است.

هرچند که این موضوع در یک کنفرانس علوم ارائه شده است و نتیجه ۹سال کار بوده است اما کشف وی هنوز در هیچ مجله علمی منتشر نشده است. بوستون آزمایش‌‌‏های زنتیک بیشتری را بر روی میکروب در آزمایشگاه و سایت برنامه ریزی کرده است.

۴۰ گونه مختلف از میکروب‌‌‏ها و حتی ویرورس‌‌‏های عجیب و غریب وجود دارد و این مدل از نظر ژنیتیکی ۱۰ درصد نسبت به هم‌‌‏خانواده خودش متفاوت است، اما بوستون می‌‌‏گوید : « این میکروب نسبت به هم شکل و هم‌‌‏خانواده‌‌‏اش خیلی متفاوت است. به طور مثال همانند تفاوت میان انسان و قارچ است »

غار نایکا در مکزیک که قبل از حفاری، معدن سرب و روی بوده است نزدیک به ۸۰۰ متر عمق دارد و بدین معنی است که با دنیای بیرون هیچ گونه ارتباطی نداشته است. وسعت بعضی مناطق به اندازه کلیسا است و پوشش دیوار کریستالی و شبیه آهن است و همچنین دمای غار بسیار بالاست. دانمشمندان مجبور شدند با لباسی که با یخ پوشیده بود به داخل آن بروند.

بوستون همچنین گفت که تیم در حدود فقط ۲۰ دقیقه می‌‌‏تواند کار کند و بعد از آن زمان باید به یک اتقاق سرد بروند چون دمای غار در حدود ۱۰۰ درجه است.

ناسا به بوستون اجازه انتشار کارهایش را نداده است. اما « نورین نونان »، زیست شناس از دانشگاه فلوریدای جنوبی که در بخش مطالعات و کشف نبوده است و فقط بوستون را در میزگرد ارائه کار همراهی کرده است، کشفیات را تائید کرد.

زیست شناس دانشگاه فلوریدای جنوبی، نونان می گوید : « چرا ما شگفت زده می شویم؟ من در مقام یک زیست شناس می‌‌‏گویم حیات بر روی زمین بسیار سخت و متنوع است. »

این قدیمی‌‌‏ترین زندگی یافت شده نیست. چند سال پیش گروه متفاوتی از دانشمندان، اطلاعاتی در مورد یک میکروب که ممکن است یک زندگی نیم میلیون ساله داشته باشد، منتشر کردند. به گفته بوستون موجوداتی که در سنگ و کریستال گیر می‌‌‏افتند شبیه موجوداتی که در یخ و نمک گیر افتاده‌‌‏اند، نیستند. کارشناسان سن میکروب را با رشد بلورهای کریستال مشخص می‌‌‏کنند.

در حال حاضر بوستون مشغول بررسی غارهای دیگری در ایالات متحده، اوکراین و برخی مکان‌‌‏های دیگر است. بوستون در این باره می‌‌‏گوید : « این تصویری از چگونگی شرایط سخت حیات در زمین است. »