کشف استخوان بزرگ و سالم یک دایناسور در فرانسه

یک دانشمند در حال بررسی استخوان کشف شده دایناسور در فرانسه (Regis Duvignau/Reuters)

دیرینه شناسان فرانسوی هفته گذشته، موفق به کشف استخوان ران یک دایناسور غول پیکر در منطقه باستان‌شناسی آنژاک -شرانت، در جنوب غربی فرانسه شوند. این استخوان متعلق به بقایای یکی از بزرگترین موجودات زنده روی زمین است.

به گزارش رویترز احتمال داده می‌شود که این استخوان ران دو متری متعلق به گونه‌ای از دایناسورهای سوروپود است.

دایناسورهای سوروپود، گیاهخوار بودند و با گردن و دم‌ بلند در اواخر دوره ژوراسیک، یعنی بیش از ۱۴۰ میلیون سال پیش می‌زیستند. این نوع دایناسورها به خاطر اندازه بسیار بزرگشان معروف هستند.

یورونیوز نیز در خصوص این کشف می‌گوید اندازه‌گیری نشان می‌دهد این استخوان ران دایناسور ۲ متر طول و تقریبا ۴۰۰ کیلوگرم هم وزن دارد. این استخوان کاملا سالم و یک دست کشف شده و همین مسئله شگفتی دانشمندان را به همراه داشته است.

ونان آلین، دیرینه‌شناس در موزه تاریخ‌طبیعی پاریس به رویترز گفت : « این کشف بزرگ است. از اینکه استخوان ران تا این اندازه سالم مانده است هیجان‌زده شدم. این حیوانات احتمالاً وزنی در حدود ۴۰ تا ۵۰ تن داشته‌اند. »

او افزود : « اینکه استخوان در وضعیت خوبی حفظ شده بسیار مهم است. ما می‌توانیم محل اتصال ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و زخم‌ها را ببنیم. این پدیده بسیار نادر است، زیرا استخوان‌های بزرگ معمولا تکه تکه می‌شوند. »

از سال ۲۰۱۰ تاکنون در این محل بیش از ۷۵۰۰ فسیل بیش از ۴۰ گونه کشف شده است که آن یکی از بزرگترین یافته‌ها در اروپا است.

بیست سال ایستادگی فالون‌گونگ برابر آزار و شکنجه : عهد و پیمان به وجدان انسانی