کشف آب در سیاره‌ای ورای منظومه شمسی

(ESA/Hubble/M. Kornmesser/NASA Handout via REUTERS)

دانشمندان برای نخستین بار  موفق به کشف آب در اتمسفر یک سیاره در ورای منظومه شمسی شدند.

نتیجه تحقیقی که در این خصوص در روز چهارشنبه ۱۱ سپتامبر منتشر شد، حاکی از آن است که مشاهدات تلسکوپ فضایی هابل نشان می‌دهد که در جو سیاره‌ای به نام « کِی ۲-۱۸ بی » (K2-18b) بخار آب وجود دارد.

این سیاره فراخورشیدی یکی از سیاره های موسوم به « اُبَر زمین » است که اندازه آنها بزرگتر از زمین و کوچکتر از نپتون است.

تاکنون دانشمندان تاکنون موفق به شناسایی چهار هزار سیاره فراخورشیدی با اندازه‌هایی متفاوت شده‌اند.

نتیجه این تحقیق، که توسط گروهی از محققان کالج دانشگاهی لندن (UCL) انجام شده، در نشریه « اخترشناسی طبیعی » (Nature Astronomy) منتشر شده است.

آنجلوس تیاراس ، از دانشمندان تیم پژوهشی فوق، در گفتگو با رویترز گفت این تیم توجه خود را به شناسایی سیاراتی با شرایطی شبیه به کره زمین متمرکز کرده است.

وی افزود « اما مطمئناً به این معنا نیست که در پی یافتن مکانی برای رفتن به آنجا باشیم. »

وی تأکید کرده که سیاره یاد شده در فاصله‌ای ۱۰۰ هزار سال نوری از زمین قرار دارد. به این معنا که در حالی که نور خورشید چندین دقیقه طول می کشد تا به زمین برسد ، نور مربوط به این سیاره یک قرن طول می کشد تا به سیاره ما برسد، « بنابراین سفر به این سیاره برای ما غیر ممکن است. »

به اعتقاد این دانشمند، با توجه به این فاصله خیلی دور، ما واقعاً چاره دیگری نداریم جز اینکه در زمین خود بمانیم، بنابراین این مهم است که زمین خود را دوباره تعالی بخشیم، نه اینکه به دنبال جایگزینی برای آن باشیم.

گذشته از فاصله فوق‌العاده‌ای که زمین را از این سیاره جدا می‌کند، سیارات فراخورشیدی احتمالاً در معرض تابش‌های بسیار بیشتری از زمین قرار دارد و به این شکل از چشم انداز زندگی در آنجا کاسته می‌‏شود.

با این حال، این کشف، اخترشناسان را به پاسخ به سؤال اساسی  نزدیک می‌کند که چطور زمین یک سیاره منحصر به فرد است؟

این مرد می‌گوید، همسر مفقود شده‌اش قربانی برداشت اعضای بدن شده است