دانش, زمین و محیط زیست

چگونه لارو حشره می‌‌‌‏تواند به مشکل آلودگی پلاستیک‌‌‌‏ در دنیا کمک کند

لارو حشره کرم‌‌‌‏های موم ساز تجزیه پلاستیک

لارو حشره کرم‌‌‌‏های موم ساز

کشف یک زنبوردار دانشمند به تجزیه پلی اتیلن موجود در پلاستیک مورد استفاده در کیسه‌‌‌‏های خریدی که همه محل‌‌‌‏های دفن زباله و اقیانوس‌‌‌‏ها را پر کرده است، کمک می‌‌‌‏کند.

« فدریکا برتوکینی »، از شورای ملی تحقیقات اسپانیا، دسته‌‌‌‏ای از کرم‌‌‌‏های موم ساز، نوعی لارو حشرات (شب‌‌‏پره بزرگ موم ساز) بومی اروپا را از شانه عسل کندوی خود بیرون آورد. چنین لاروهایی برای کندوی زنبور عسل در سراسر اروپا بسیار بد هستند. این لاروها در کندوی عسل تخم‌‌‌‏گذاری می‌‌‌‏کنند و در موم رشد می‌‌‌‏کنند.

برتوکینی به طور تصادفی همه لاروها را در یک کیسه پلاستیکی خرید معمولی قرار داد و پس از مدتی کیسه پر  از سوراخ شد.

چگونه یخچالتان را از کیسه و پلاستیک خالی کنید؟

چرا وجود تکه‌های پلاستیک در آب اقیانوس‌ها ترسناک است؟

« پائولو بمبلی » و « کریستوفر هاو »، همکاران برتوکینی در کنار دانشگاه کمبریج بیوشیمی آزمایشی با ۱۰۰ کرم درون یک کیسه پلاستیکی انجام دادند.

در عرض چند دقیقه ۴۰ سوراخ در کیسه پلاستیکی ایجاد شد و بعد از ۱۲ ساعت، ۹۲ میلی گرم از توده کیسه پلاستیکی از بین رفت.

مطالعات بیشتری برای تمایز عملکرد تخریب مکانیکی پلاستیک از تخریب شیمیایی مورد نیاز است؛ اما آنطور که آزمایش سال گذشته دانشمندان ژاپنی که از یک گونه باکتری‌‌‌‏ برای نابودی پلی اتیلن ترفتالات (PET) موجود در پلاستیک بطری‌‌‌‏های آب استفاده کردند، نشان داد، استفاده از لارو سریع‌‌‌‏تر عمل می‌‌‌‏کند.

بمبلی در این خصوص گفت : « این کشف نشان داد که میزان تخریب پلاستیک با لارو سریع‌‌‌‏تر است. اما سوال ما هنوز این است که آیا ما واقعا با نوعی از آنزیم تولید شده توسط لارو سر و کار داریم یا نوعی از باکتری؟ البته نوعی باکتری که متفاوت از آنچه قبلا شناسایی شده است. تمام این سوالات در حال پیگیری هستند و ما نیاز به کار بیشتری بر روی آن‌‌‌‏ها داریم. »

محققان از آنالیز طیفی استفاده کردند که نشان دهند که ساختار طیف پلی اتیلن تغییر داده شده است. این کار نشان داد که ساختار متصل موجود در پلی اتیلن پلاستیک شکسته شده و پلیمر پلی اتیلن به اجزای کوچکتر تقسیم شده است.

برای اثبات اینکه صرفا مکانیسم جویدن کرم‌‌‌‏ها موجب سوراخ شدن پلاستیک نشده است، محققان مقداری از کرم‌‌‌‏ها را له کرده و آن‌‌‌‏ها را در کیسه‌‌‌‏های پلی اتیلن ریختند. نتیجه این آزمایش مشابه قبل بدست آمد.

بمبلی درباره آزمایش طیفی گفت : « اول از همه تعدادی نقطه اوج در آزمایش طیف سنجی مادون قرمز وجود دارد که متوجه می‌‌‌‏شوید تنها با عمل مکانیکی [جویدن] بوجود نیامده است. البته، افرادی هستند که ‌‌‌‏ استدلال می‎کنند که همه این نقاط به دلیل تخریب پلی اتیلن بوجود آمده اما پس از آن متوجه می‌‌‌‏شوید که ناهمواری‌‌‌‏ها در سطح تغییر کردند. این موضوع به این معنی است که چیزی به بخش میکروسکوپی سطح پلاستیک حمله کرده است. »

دانشمندان معتقدند این حشرات قادر به هضم موم زنبور عسل و شکستن پیوندهای شیمیایی پلی اتیلن هستند و امیدوارند با تجزیه و تحلیل بیشتر این مطلب را اثبات کنند. گفته می‌‌‌‏شود که هر کشفی در این زمینه می‌‌‌‏تواند به ایجاد راه حلی تکنولوژیکی برای به حداقل رساندن ضایعات پلاستیکی کمک کند.

پلی‌‌‌‏اتیلن یکی از بیشترین پلاستیک‌‌‌‏های مصرفی است و حدود ۴۰ درصد برای محصولات پلاستیکی استفاده شده در سراسر اروپا تقاضا دارد. در اروپا ۳۸ درصد پلاستیک مصرفی در محل‌‌‌‏های دفن زباله رها می‌‌‌‏شود. بدین ترتیب ۴۰۰ سال طول می کشد تا پلاستیک تجزیه شود.

پلاستیک در غذا و خون انسان : ۲۰ روش برای دوری از آن