دانش, ماورای دانش

مطالعات نشان می‌‌‌‏دهد گیاهان می‌‌‌‏توانند بشنوند

کشاورزان فرانسوی در حال دروی فلفل‌‌‌‌‏های چیلی در اسپلت، جنوب غرب فرانسه. سرعت جوانه زندن بذر گیاه چیلی با نزدیکی کنار گیاهان ریحان افزایش می‌‌‌‌‏یابد. (Gaizka Iroz/AFP/GettyImages)

اگر تمامی مسیر های ارتباطی غیر از صدا بسته باشند، گیاهان هنوز می توانند از مکانیزم ناشناخته‎ای برای شناسایی گیاهان دیگر استفاده می‌‌‌‏کنند.

این موضوع که گیاهان می‌‌‌‏توانند از طریق مواد شیمیایی ارتباط برقرار کنند بر دانشمندان شناخته شده است؛ اما تحقیقات جدید نشان می‌‌‌‏دهد که وقتی تمام مسیرهای ارتباطی به جز صدا مسدود باشند، گیاهان هنوز می‌‌‌‏توانند از طریق صدا ارتباط برقرار می‌‌‌‏کنند.

محققان معتقدند که ممکن است نوسانات ظریفی را که در نزدیکی سلول‌‌‌‏های گیاهی کشف کرده‌‌‏اند در شنوایی و گفتگو از طریق صدا موثر باشد.

دانه‌‌‌‏های چیلی (فلفل) در نزدیکی گیاهان ریحان بهتر رشد می‌‌‌‏کنند. محققان دانشگاه وسترن استرالیا دریافته‌‌‌‏اند که حتی زمانی که تمام راه‌‌‌‏های ارتباطی این دو مسدود می‌‌‌‏شوند مانند تماس فیزیکی، سیگنال‌‌‌‏های نور، تماس شیمیایی، باز هم دانه‌‌‌‏های چیلی در کنار گیاهان ریحان، سرعت رشد بیشتری دارند.

این تحقیق توسط دکتر « مونیکا گاگلیانو » و دکتر « مایکل رنتون » صورت گرفت و در مجله « BMC Ecology » منتشر شد.

دکتر گاگلیانو، محقق این پژوهش در این باره گفت : « گیاهان تأثیر مثبتی بر رشد دانه‌‌‌‏ها با مکانیزم ناشناخته دارند. همسایگان بد، مانند رازیانه از جوانه زدن دانه‌‌‌‏های چیلی جلوگیری می‌‌‌‏کنند. ما معتقدیم که پاسخ ممکن است به دلیل سیگنال‌‌‌‏های صوتی تولید شده از طریق نوسانات نانو مکانیکی در داخل سلول باشد که ارتباطات سریع بین گیاهان نزدیک به هم را فراهم می‌‌‌‏کند. »

در این مقاله آمده است : « قبلا گفته بودیم که سیگنال‌‌‌‏های صوتی ممکن است چنین مکانیزمی را برای ارتباط گیاهان با یگدیگرارائه دهد. این سیگنال‌‌‌‏ها ممکن است در گیاه بوسیله فرایندهای بیوشیمیایی درون سلول تولید شوند، جایی که نوسانات نانو مکانیکی اجزای مختلف سای‌‌‌‏تی‌‌‌‏اسکلتن(ساختاری است که به سلول ها اجازه می‌‌‌‏دهد که شکل و ساختار داخلی خود را حفظ کنند و همچنین سلول‌‌‌‏ها را قادر به انجام کارهای ضروری مانند تقسیم و حرکت می‌‌‌‏کند) می‌‌‌‏تواند طیف ارتعاش ایجاد کند. یافته‌‌‌‏های حاضر بیشتر از فرضیه ارتباط آکوستیک (صوتی) حمایت می‌‌‌‏کند. »

حقوق اجتماعی در زمان پادشاهی داریوش بزرگ چگونه بود؟

عامل جنگ جهانی سوم چه خواهد بود : کره شمالی یا هوش مصنوعی