دانش, هوا و فضا

ستاره‌‏شناسان اولین عکس واقعی از یک سیاه چاله را منتشر کردند

اولین عکس از یک سیاه‌چاله که در تاریخ ۱۰ مارس ۲۰۱۹ منتشر شد. (Collision Horizon Telescope et al)

آنچه در تصویر می‌بینید، نخستین تصویر واقعی از یک سیاه‌چاله عظیم است که دانشمندان موفق شدند از طریق به کارگیری هم زمان شبکه‌ای از هشت تلسکوپ قدرتمند مستقر در نقاط مختلف دنیا ثبت و ضبط کنند.

این سیاه‌چاله با قُطری برابر ۴۰ میلیارد کیلومتر، ۵۵ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد، و جرمی معادل شش و نیم میلیارد برابر جرم خورشید دارد. تصور بزرگی این ارقام از دید مقیاس‌های بشری کار سختی است. تصویر به دست آمده یک حفره سیاه رنگ در میان یک حلقه نور است.

با توجه به این که سیاه‌چاله‌ها با توان گرانشی بسیار شدید همه چیز از جمله نور را در خود می‌بلعند، گرفتن چنین تصویری غیر ممکن به نظر می‌رسد؛ اما دانشمندان موفق شده‌اند در پروژه‌ای موسوم به EHT (افق رویداد) با استفاده از چندین رادیو تلسکوپ، برای اولین بار تصویری واقعی از یک سیاه‌چاله را ثبت کنند.

« شپرد دولمان » مدیر این پروژه در یک کنفرانس خبری ضمن رونمایی از این عکس، توضیحات مربوط به آن را ارائه داد. ۲۰۰ دانشمند از سراسر دنیا در این پروژه سهیم بودند.

در بیانیه‌ای که در این خصوص منتشر گردید، گفته شد که « این یک روز بزرگ در تاریخ علم نجوم است. سیاه‌چاله‌ها با ویژگی‌هایی اسرارآمیز و مرموز، ده‌ها سال است که ذهن انسان را به خود مشغول کرده‌اند. »

دانشمندان درگیر در پروژه فوق، برای تهیه تصویر، یکی از سنگین ترین سیاهچاله‌هایی شناخته شده را انتخاب کردند. اما همه سیاه چاله‌ها به این بزرگی نیستند.

سیاه‌چاله‌ها از فروپاشی و مرگ ستاره‌هایی تشکیل شده‌اند که حداقل چهار بار بزرگتر از خورشید ما هستند. هنگامی که آنها فرو می‌پاشند، در مقایسه با اکثر اشیاء در فضا، کوچک هستند. کوچکترین سیاه چاله شناخته شده فقط ۱۵ مایل قطر دارد.

سیاه‌چاله‌ها یکی از خشن‌‏ترین مکان‌های شناخته شده در جهان هستند که در آنجا نقطه بازگشتی وجود ندارد و هر آنچه به سمت آن آید شامل ستاره‌ها، سیارات، گازها، گرد و غبار، و انواع اشعه‌های الکترومغناطیسی از جمله نور را بی درنگ در خود فرو می‌کشند.

دادگاهی در لندن ادعای برداشت اجباری اعضای بدن در چین را بررسی می‌کند

نقطه عطفی در تاریخ ستاره شناسی، نخستین تصویر از یک سیاه چاله

نیک‌خواهی و درستکاری یک امپراتور بزرگ

با وجود سانسور رسانه‌های اجتماعی، چرا هنوز برخی از افراد در تزریق واکسن تردید دارند؟