دانش, هوا و فضا

دانشمندان می‌گویند که امکان دارد اقیانوسی در سیاره پلوتون مخفی شده باشد

آیا اقیانوسی زیر سطح پلوتون وجود دارد؟ دانشمندان بر اساس کاوش‌های سال پیش فضاپیمای نیوهورایزنز از سطح این سیاره و تحقیقات جدید، در حال ارائه جزئیات بیشتر در این خصوص هستند.

بنابر اخبار منتشر شده، این مطالعه که به سرپرستی « براندون جانسون »، زمین شناس دانشگاه براون انجام شده، نشان می‌دهد که به احتمال زیاد بیش از 100 کیلومتر آب مایع زیر سطح سیاره پلوتون وجود دارد. همچنین پژوهش‌ها از کشف نوعی ترکیب خبر می‌دهد که ظاهراً شبیه نمک دریای خشک شده است.

محققان با روش « مدل‌سازی ضربه دینامیکی » از طریق دهانه بزرگی روی سطح پلوتون، به این نتایج دست یافتند.

اخبار تکمیلی از دانشگاه براون حاکی از آن‌است که « تحقیقات روی اسپوتنیک پلانوم متمرکز بوده است. اسپوتنیک پلانوم دهانه‌ای قلبی شکل به اندازه 900 کیلومتر است، که به احتمال زیاد در اثر برخورد جرمی به قطر 200 کیلومتر ایجاد شده است. »

بر اساس اظهارات محققان : « …. تاثیر جرمی به اندازه‌ای بزرگ که بتواند گودالی به اندازه اسپونتیک پلانوم با سرعتی در آن منطقه منظومه شمسی درست کند شبیه سازی شد و نتیجه گیری شد که چنین جرمی در این منطقه 200 کیلومتری نشانگر وجود اقیانوسی در لایه‌های زیرین این سیاره است. »

بهترین سناریو برای  شبیه سازی چنین پدیده‌ای در این بخش پلوتون، نیازمند اقیانوسی با بیش از 100 کیلومتر عمق و حدود 30 درصد نمک است.

دانشمندان امیدوارند با تجزیه و تحلیل بیشتر روی داده‌های جمع آوری شده از کاووشگر نیوهورایزنز به بینش بیشتری در این خصوص دست یابند.

Comment