چین, رژیم

سانسور اینترنت در رژیم چین زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد

شرکت‌کنندگان در جلسه مباحثه مؤسسه ملی خیریه برای دموکراسی در ۲۲ اکتبر در واشنگتن دی‌سی، (از چپ به راست) یاکسو کائو، آن نلسون، سارا کوک، و لوئیزا گریو. (مؤسسه ملی خیریه برای دموکراسی)

 

افرادی که کنترل رسانه‌ها در چین را برعهده دارند، با تحت‌الشعاع قراردادن رسانه‌ها در خارج از چین در طی بیش از چند سال گذشته، دست به انجام کاری حساس می‌زنند که منطق درونی حکومت حزب کمونیست چین آنها را ملزم به اجرای آن می‌کند : آنها از یک طرف، باید نشان دهند که حاکمیت حزب بر چین، حاکمیتی مشروع و موفق بوده و از سوی دیگر، باید با کسانی که غیر از این می‌گویند، برخورد کنند.

همان‌طور که سارا کوک، محقق خانه آزادی، در گزارش اخیر خود ذکر می‌کند، “برای این‌که حزب روایات خود را برای مخاطبان در داخل و خارج از چین قانع کننده جلوه دهد، گزارش‌ها، به ویژه گزارش‌های تحقیقاتی در خصوص بخش‌های سیاه و تاریک حکومت حزب کمونیست چین در داخل کشور و فعالیت‌های این‌‏چنینی در خارج از کشور باید سرکوب شود.”

تهیه گزارش از بخش‌های سیاه و تاریک حکومت حزب کمونیست چین در داخل کشور چین و فعالیت‌های این‌‏چنینی در خارج از مرز‌های کشور باید سرکوب شود.

سارا کوک، محقق، خانه آزادی

با توجه به دو گزارش جدید منتشرشده در ۲۲ اکتبر، تبلیغات سوء حزب کمونیست چین و افسران اعمال‌کننده سانسور، در طی چند سال گذشته، با گسترش مجموعه‌ای غنی و متنوع از شیوه‌ها و تاکتیک‌ها به نتایج مطلوب خود دست یافتند.

آن نلسون، یکی دیگر از محققان، در همان روز اقدام به انتشار گزارشی کرد که در خصوص توسعه بین‌المللی تلویزیون مرکزی چین، سخنگوی حزب کمونیست چین است. این دو گزارش مورد حمایت مؤسسه ملی خیریه برای دموکراسی، قرار گرفت که سازمانی با کمک مالی ایالات متحده بوده و از حاکمیت دموکراسی در سراسر جهان حمایت می‌کند.

سارا کوک (چپ) به همراه لوئیزا گریو(راست) در مؤسسه ملی خیریه برای دموکراسی در ۲۲ اکتبر در واشنگتن دی‌سی. کوک و آن نلسون، در خصوص تبلیغات رژیم چین و فعالیت‌های آن در زمینه اعمال سانسور اینترنت در خارج از کشور گزارشی را ارائه دادند. (مؤسسه ملی خیریه برای دموکراسی)

اقدام مستقیم

گزارش کوک به‌طور منظم و دقیق، از دستگاه سانسور حزب لایه‌برداری کرد، عملکرد، اهداف و تبعات هریک از سطوح را مورد بررسی و مشاهده قرار داد : “اقدام مستقیم” دیپلمات‌های چینی، مقامات رسمی، و مأموران امنیتی، که به‌راحتی برای خبرنگاران مانع ایجاد کرده و رسانه‌های مورد هدف خود را مجازات می‌کنند؛ انگیزه‌ها و مجازات‌های اقتصادی؛ فشارهای غیرمستقیم دیپلماتیک، سیاسی، و اقتصادی، که ازطریق تبلیغات و یا دولت‌ها منتقل می‌کنند؛ و سپس به راحتی اقدام به جاسوسی اینترنتی کرده و یا حتی دست به حملات فیزیکی می‌زنند.

به‌عنوان مثال، به هنگام روی‌کار آمدن دبیر کل حزب کمونیست چین، سردبیر بلومبرگ مورد توجه یک دیپلمات ارشد چینی قرار گرفت، که اقدام به کشتن او کرد، درآن زمان داستانی درخصوص  امور مالی خانواده شی جین‌پینگ وجود داشت. آن داستان برسر زبان‌ها افتاد، اما بلافاصله بعد از آن، وب سایت انگلیسی بلومبرگ مسدود شد.

این موضوع تاثیر قابل‌توجهی بر کار بلومبرگ نداشت، زیرا خوانندگان انگلیسی زبان آن در چین محدود است. اما نیویورک تایمز، تاحدودی شدیدتر تحت‌تأثیر قرار گرفت. زیرا پس از پیگیری تحقیقاتی که نشان می‌داد خانواده ون جیابائو چگونه به ثروت عظیمی دست یافته بودند، مقامات چینی وب سایت چینی‌زبان آن را، که تازه راه‌اندازی شده بود، بستند. به گزارش کوک، سهام آن یک شبه، ۲۰ درصد کاهش یافت. اقدامات تلافی‌جویانه‌ای از این نوع به عنوان یک هشدار برای افرادی است که در گزارش‌های خود از اولویت‌های حزب تخطی می‌کنند.

روزنامه‌نگارانی که در زمینه چین گزارش تهیه‌ می‌کنند، می‌توانند دریابند که چهره سانسور اینترنت در چین دارای چه دندان‌های تیزی است. در فوریه امسال، اراذل و اوباش گماشته‌شده توسط حکومت محلی، از روستایی در نزدیکی پکن، راه عبور خودرو حامل دست‌اندکاران فیلم آلمانی را بسته و شیشه جلو اتومبیل را با چوب بیس‌بال شکستند.

مدیر فنی سابق اپک تایمز نیز در سال ۲۰۰۶، یکی دیگر از قربانیان این رویکرد بود : گروهی از مردان در مسیر عبور او به سمت خانه‌اش در آتلانتا قرار گرفتند، دست و پای او را محکم بستند و با دسته اسلحه، او را از ناحیه سر مورد ضرب و شتم قرار دادند. هیچ مدرک مستقیمی وجود ندارد که این مردان وابسته به حزب کمونیست چین هستند، اما آقای یوان معتقد بود که حزب در پشت این موضوع قرار دارد. “آنها پوشه‌های حاوی مدارک را ربودند. دو تا از کامپیوترهای لپ‌تاپ را بردند، و اثری از اقلام بسیار گرانقیمت از قبیل دوربین نبود.”

نفوذ ماهرانه

کوک در جلسه برگزارشده در مؤسسه ملی خیریه برای دموکراسی در ۲۲ اکتبر در واشنگتن دی‌سی بیان کرد که، اشکال ماهرانه و ظریف حاکی از نفوذ آن‌ها تقریبا همه جا دیده می‌شود. یوتل‌ست، که یک شرکت ماهواره ای فرانسوی است، یکی از “نمونه‌های بسیار نگران‌کننده” ناشی از اعمال نفوذ نامشروع آن‌ها بود.

به علت اعمال فشار از طرف پکن، یوتل‌ست پخش سیگنال تلویزیون سلسله تانگ جدید (ان‌تی‌دی‌وی NTDTV) را متوقف کرد، تلویزیونی که به‌خاطر ارائه گزارش‌های پرتلاش درزمینه نقض حقوق‌بشر و سایر مسائل حساس سیاسی، مغضوب رژیم پکن واقع شد. سپس یوتل‌ست با انجام دو معامله پرسود با نهادهای حکومتی چین به سود سرشاری دست یافت.

با توجه به تلگرام‌های دیپلماتیک ایالات متحده که در گزارش کوک به‌طور چشمگیری به آنها اشاره شده بود، مورد مشابه این قضیه، اخراج یکی از روزنامه‌نگاران تلویزیون ان‌تی‌دی توسط انجمن ملی معامله‌گران اوراق بهادار از محل بازار سهام خود در منهتن بود که تحت فشار سیاسی از طرف پکن انجام شد.

استعمار چین

براساس گزارش آن نلسون، که گزارش مربوط به تلویزیون مرکزی چین را به رشته تحریر درآورد، درحالی‌که برای پکن مهم است که افکار عمومی در کشورهای غربی را تحت نفوذ خود درآورد، آفریقا نیز برای انجام تبلیغات متمرکز سوء آن، به مکانی کلیدی برای چین تبدیل شده است. از دیدگاه آن، مقامات چینی در حال انجام عملیات به اصطلاح “استعماری” در آفریقا هستند .

از طریق تبلیغات صرف به‌وضوح آشکار است که رویکردهای استعماری چین با شکل‌های دیگری از تعامل بین رژیم چین و کشورهای آفریقایی ادغام می‌شود : منابع خرید چین، ایجاد زیرساخت‌های مربوط به بندر به منظور حمل محموله‌های آن، و ورود تجهیزات ارتباطی چینی که برای راه‌اندازی رسانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، باعث می‌شود که آنها با روزنامه‌نگاران حرفه‌ای آفریقایی کار کنند، و به کمک آنها مخاطبان محلی را در جریان وقایع رژیم چین قرار دهند.

به روزنامه‌نگاران دو بار حقوق پرداخت می‌شود. نلسون روز سه شنبه بیان کرد که، “آنها روی برنامه‌ریزی بلند‌مدت کار می‌کنند.” این‌طور نیست به این بسنده کنند که پیامی را برایX   میلیون نفر پخش کنند، بلکه برنامه‌ریزی می‌کنند که چگونه می‌توانند کل برنامه‌های خود را تمام و کمال به اجرا دربیاورند.”

اپک تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌شود.